strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Livet som strokesurvivor

Publicerad 2018-09-11 12:30:11 i Allmänt,

På torsdag ska jag delta som talare på stroketeamkongressen i Stockholm. Det är en kongress för professionen och jag får möjlighet att förmedla hur livet som strokesurvivor kan vara.

Jag är trött idag. Det brinner och snurrar i huvudet. Hjärndimman ligger alltid som tätast på morgonen/förmiddagen, sedan brukar jag sakta vakna till liv. Runt lunch brukar jag oftast må ganska ok. För de flesta som lever med hjärntrötthet har jag förstått att det är precis tvärtom. De är piggast på morgonen/förmiddagen. Det är olika! Alla hjärnor är olika. Bara du känner din egen hjärna.

Jag är nästintill odrägligt positiv. Jo, jag tycker själv att jag är ganska jobbig emellanåt 😊…..Jag försöker att se någon positivt i allt. Eftersom det blir roligare att leva på så vis. Jag funderade en bra stund denna morgon vad som är positivt med denna hjärntrötthet, och till sist kom jag på att den kräver att jag är mer närvarande i det jag gör. Jag behöver göra saker i ett lägre tempo och verkligen vara närvarande i det jag gör. Ofta hjälper det att dela upp processen i flera steg. Ibland skriver jag t.o.m ned de olika stegen på ett papper. Det ger en märklig tillfredställelse att kunna styrka en punkt på pappret.

 Eftersom min ”lugn och ro” knapp är ur funktion så har jag lagt in påminnelser i min telefon att en gång i timmen stanna upp, tag ett djupt andetag och säga till mig själv: Jag är. Då stannar tiden liksom upp ett tag. Jag andas in ny energi, andas ut det som jag behöver bli av med. Grundar mig och startar om.      

Jag lönearbetar inte längre men jag brinner starkt för att synliggöra oss survivors och visa att det finns en väg vidare efter stroke.

Jag kanske upplevs som tjatig men jag vill återigen slå ett slag för medlemskap i STROKE-riksförbundet. Genom ditt medlemskap stödjer du vårt arbete för visionen: ”Ett värdigt liv efter stroke”. Vi påverkar beslutsfattarna i samhället. Sitter med i arbetsgrupper för att utforma rehabilitering på bästa sätt. Utbildar beslutsfattarna och driver intressepolitik. Allt detta bidrar du till som medlem.  Dessutom blir du medlem i en förening där du träffar andra som är eller har varit i liknande situation som du. Tillsammans blir vi droppen som urholkar stenen, men vi behöver bli fler. Investera en slant i oss survivors. Om inte för din egen skull så för den goda saken.

Bli medlem idag! Tack <3!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela