strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Gå dit hjärtat leder dig

Publicerad 2016-03-14 19:34:49 i Allmänt,

Att lyssna på sin inre röst 

Humlan kan inte flyga ty vingarna är för små

Den struntar i allt man säger och flyger ändå

Säg mig du lilla humla hur går den flykten till

Humlan bara mumlar man kan allt som man vill

 

Dikten ovan har jag ofta hänvisat till när jag varit ute och föreläst, på temat ”tankens kraft” och om att nå sina mål i livet.

Jag refererar till forsking och exempel på hur människan med hjälp av ”tankens” kraft fått det omöjliga att bli möjligt. Sanningen är den att hade människan inte utmanat sig och vågat tänka nytt och stort så hade vi kanske fortfarande gått på alla fyra. Jag ser framför mig en mörk kväll när apmänniskorma har samlats kring elden för en stunds samvaro innan man går in i sina grottor för att sova. Plötsligt säger en apmänniska. Låt oss kalla honom Ove: ”Men hörrni, jag har funderat på det där med att gå på alla fyra. Vore det inte bättre att gå på två ben?

-Vaddå upprätt menar du? Frågar en nyfiken apmänniska?

-Ja.

-Men, vad skulle det vara bra för? Vi har ju alltid gått på alla fyra.

 -Ja, då kan man lättare plocka och bära saker med händerna och vi borde kunna ta oss fram fortrare. Om vi är upprätta så  ser längre och kan upptäcka faror i bättre tid. Svarar kanske Ove.

Föreställ dig tumulltet som följer. Ett ap-tjatter.

”Vad då? Vi har ju alltid gått på fyra ben.” Det har apmänniskor, inte för att jag tror att de kallade sig apmänniskor, alltid gjort. Det har funkat bra. Varför ändra? Hur ska det gå till? Hur ska vi kunna hålla balansen? Vi kanske ramlar och slår oss? Vi har det väl bra som vi har det osv osv.

Kanske är det så att vi räds förändring? Vi vill gärna stanna i det som är bekant. Det ger oss en känsla av trygghet. En känsla av kontroll. Men sanningen är den att utveckling är oifrånkommligt. Det är en del av vår existens.  För att något nytt ska kunna födas behöver vi lämna plats för det. Vi behöver ta steget ut över stupet, in i det okända och våga och tro att vi hittar en lösning. Tron kan försätta berg brukar man ju säga och jag ärövertygad om att det är precis så.

Jag var länge en humla efter min stroke. Jag flög fast att jag inte kunde. Nåja, jag sprang/joggade fast att jag inte skulle kunna gå över huvud taget. Jag trodde att det var möjligt och då gick det till slut.

Jag har trott att om jag verkligen vill och tror att det är möjligt så kommer jag att bli helt återställd.  Jag behöver bara anstränga mig lite mer. Vara lite mer positv. Fokusera lite mer på möjligheterna.

Men allt är faktiskt inte möjligt.

Jag har försökt att hantera/acceptera min hjärntrötthet. Den som jag hävdade att jag hade blivit av med. Det är möjligt att jag behöver vila lite oftare men jag kan hantera det. Jag ”power-vilar”.

Jag vet att jag behöver ta pauser. Stänga av. Stänga ögonen För att stoppa inflödet av nya synintryck. Jag vet att jag har en spastisk pares som tar energi, mycket energi och att det krävs oändligt mycket mer energi av mig för att tex gå, stå eller bara sitta rakt upp på en stol.

 En sjukgymnast jag träffade en gång berättade att det tar nio gånger så mycket energi för en hjärmskadad person att dammsuga ett rum som för en frisk. Jaghar ingen aning om hur han hade kommit fram till detta men det ligger troligen något i det.

Ofta glömmer jag bort min hjärntrötthet, kanske är det ett försvar eller någon slags förnekelse. Jag glömmer bort att jag har andra förutsättningar än friska människor. Jag hänger glatt med i omgivningens tempo. Speciellt när det är roliga saker på gång, som träning, fest eller motsvarande.

Jag får surt betala. I efterhand. Ofta blir jag sängliggandes med svår huvudvärk, muskelvärk och illamående, ofta får jag svår yrsel och faktiskt dödslängtan. Döden känns vid de värsta tillfällena som en lockande utväg. Då får min hjärna äntligen vila. Jag får väldigt stark ångest men jaglyssnar inte. Jag vill så mycket. Ofta lyssnar jag inte förrän kroppen säger åt mig på skarpen. Därav yrsel, knäskador, ryggproblem, magkatarr, huvudvärk mm mm. Men jag kan om jag verkligen vill. Då hittar jag en väg.

När jag tänker efter så framstår jag som ganska korkad.

Jag har en annan hjärna efter min stroke och allt är faktiskt inte längre möjligt. Eller priset jag får betala är alltför högt.

När man inte lyssnar så slår livet  till sist undan benen på en. Vilet det har gjort för mig. Jag har kommit till insikt om att jag faktiskt var på väg åt helt fel håll.

Nu har jag fått en ny hjärna och en ny chans. Att fånga dagen och göra sådant som ger mig energi och glädje. En ny chans att gå dit hjärtat leder mig. Men man behöver vara i stillhet för att kunna höra sitt hjärta. Så nu ska jag inte längre fokusera så mycketpå utveckling utan kanske mer på ”inveckling”, dvs lyssna inåt, till min inre röst och till den visdom som vi alla har tillgång till.

Ja, jag ska lyssna...........

Kan du höra ditt hjärta?

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela