strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Den snåriga vägen tillbaka till livet efter stroke

Publicerad 2016-08-03 09:33:00 i Allmänt,

I veckan blev jag kontaktad av FK. De ville ha mitt godkännande att skicka mina journaler till en av deras samarbetspartners inom Landstinget. De vill göra en fördjupad utredning för att fastställa min arbetsförmåga och utreda om det finns ev rehabilitering som kan öka min arbetsförmåga. Bra att de vill göra en fördjupad utredning men fy vad jag är less på att bli mätt, utvärderad och bedömd. Jag kämpar hårt för att acceptera mitt nya jag och mina nya förutsättningar. Att trots allt acceptera, efter flera års slit med misslyckade försök att arbeta heltid, att arbete inte alls är möjligt för mig i nuläget. Detta var en pärs, en hård smäll, och jag försöker fortfarande att vänja mig vid tanken. Känna att jag duger och bidrar på andra sätt än genom lönearbete. Fks begäran om utrednng triggad igång något inom mig. Att bli mätt och utvärderad och bedömd är fortfarande svårt. Jag vill ju vara som innan stroken. En högpresterande. En del av mig kämpar fortfarande emot och säger att du fixar det. Kom igen. Medan andra delar manar mig till att ta hand om mig själv. Den rösten säger också att livet har givit mig en möjlighet till ett annat liv. Där prestation inte är det viktigaste. Där närvaro och djupare insikter kan födas. Lugn, harmoni. Sådant som pengar och prestationer aldrig kan ge. Jag ber ibland. Igår var jag i skogen och bad om vägledning. Plötsligt såg jag en…..två…… tre fjärilar som flög förbi. De flög så lätt, så obekymrat. Jag drabbades av insikten om hur jag vill och faktiskt kan leva i lätthet. Som en fjäril. Nu fäller jag ut “ängla-vingarna” och med en ny lätthet tar jag mig an resten av dagen och livet.

Kommentarer

Postat av: Anette Helenius

Publicerad 2016-08-05 16:23:25

Hej Anneli.
Känns roligt att jag har hittat till din blogg. Orkar tyvärr inte läsa alla inlägg ordentligt även om jag gärna vill. Skulle dessutom ändå ha svårt för att komma ihåg vad jag läst. Jag drabbades själv för 3 år sedan några månader innan jag skulle fylla 40 år. Oslagbar present! Har inga synliga kvarstående defekter. Men har hjärntrötthet. Tror det skulle vara enklare för omgivningen om jag hade en arm eller ett ben som inte funkade. Då kanske de skulle förstå och ha mer överseende. Nu kan de inte begripa mitt handikapp fast jag försöker förklara...
Jag känner såväl igen mig i mycket av det du skriver om. Tack för att du delar med dig av ditt liv.
Ta hand om dig. Kram

Svar: Tack snälla! Är otroligt glad att min blogg hjälper dig. Jag håller med dig om att "dolda funktionsnedsättningar" kan vara otroligt knepigt. Vi behöver prata mer om det som inte syns på utsidan för att öka förståelsen. Kämpa på och tveka inte att höra av dig om du behöver råd,stöd eller hjälp. Om inte jag räcker till kan jag säkerligen hänvisa dig vidare. Tillsammans är vi starka! Forza!
Anneli Torsfeldt Heikenborn

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela