strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

En regnig dag passar det bra att vara hjärntrött

Publicerad 2022-06-14 11:54:00 i Allmänt,

Jag lever med bestående hjärntrötthet. Det syns inte på utsidan och jag vet aldrig riktigt när den "slår till". Ofta blir jag inte sömntrött utan blir orolig, får ångest och svårt att slappna av. Sådant som kräver energi, att gå och stå och tom sitta upp kan bli omöjligt. Ofta blir jag sängliggande.

Nu har jag haft en helg full av aktiviteter och social samvaro och var beredd på att bli trött och behöva vila. Igår rensade jag i rabatter. Det är vilsamt för hjärnan och jag tar många pauser. Stannar upp. Känner jorden under mig, lyssnar på fåglarna, känner dofterna, ÄR. Men kroppen säger ifrån. Jag får värk i rygg och axlar och svårt att andas. Som tur är så har jag en väldigt bra kiropraktor och jag fick en akut tid hos honom igår. Idag är det bättre i ryggen men benen och höfterna värker. Som när man har influensa ungefär. Ibland tror jag att jag hittar på. Jag är nog inte trött - egentligen. Men om jag inte lyssnar så slår hjärnan undan benen för mig. Bokstavligen. Då kan jag inte gå längre.

Så hur jäkla tråkigt det än är så blir det till att sitta i soffan idag. Lyssna på regnet som smattrar mot rutan, medan livet pågår där ute.

Det är en del av mitt liv som "professionell strokesurvivor". Det är ett heltidsjobb för mig. Därav yrkestiteln. 

 

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2022-07-28 17:47:35

Känner igen det där med hjärntrötthet så jobbigt. Jag har men av min utmatt och hjärnan bara stänger av periodvis. Små steg det sägs att hjärnan är plastisk och kan reparera sig men jag vet inte. Några råd?
All styrka till dig
Kramar

Postat av: Finn Hedman

Publicerad 2023-10-04 12:30:49

Hjärntrötthet är ett verkligt gissel för många av oss. För vissa, som för Anneli, drabbar det värre. Men det finns hopp. Vi måste alla hitta vår egen väg tillbaka. Men vila, yoga, och att variera intrycken hjälper ändå många. Hjärnans plasticitet är fantastisk. Men vi behöver hjälpa vår hjärna med det. Annars kan hjärntröttheten bli kronisk. Men tycker Du Anneli är en fantatisk förebild för många av oss, tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela