strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Tre år sedan idag

Publicerad 2021-02-01 11:28:00 i Allmänt,

För tre år sedan idag blev jag beviljad sjukersättning. Det var med blandade känslor då och det är det fortfarande. Jag vill-e ju arbeta. Jag var bra på mitt jobb, som HR konsult och coach. Även efter min stroke var jag bra på mitt jobb.  Jag skulle tillbaka efter min stroke! Jag ångade på som ett lokomotiv.
 
 
Lokomotiv körde in i en bergvägg, blev sönderknycklat men reste sig, knycklade upp sig och ångade vidare. Efter tredje gången loket kraschat in i bergsväggen orkade det inte knyckla upp sig igen.
 
 
Jag minns läkaren som sa: "Du kommer att dö om du inte slutar att stressa". Fk som sa: Du kan arbeta heltid. Och i mitten stod jag och visste vare sig ut eller in. 
 
 
 
Jag valde inte att bli sjuk. Jag kämpade otroligt hårt för att återfå förlorade funktioner. Jag blev vad läkarna kallar ett medicinskt mirakel. Jag ska omöjligt kunna gå ändå gör jag det. Det som kanske inte syns på utsidan är hur otroligt mycket energi det kräver. 25% av min hjärna förstördes i om stroken. Dessutom har jag fått förklarat för mig hur min stroke har påverkat mitt lugn och ro system. Det fungerar inte längre. Det och PTSD som jag fick när jag insjuknade gör att jag inte längre klarar av stress. 
 
Jag är otroligt lättstressad, fast på insidan. Jag får fortfarande saker gjorda, jag har drivkraft och är fortfarande hyggligt intelligent, men jag går sönder på insidan. Jag får hjärtklappning, tryck över bröstet och svårt att andas. Det är inget som syns på utsidan, möjligen syns det att mina kinder blir röda. Det är ett helvete på insidan. Som en sjukgymnast sa: "Din lugn och ro knapp" är ur funktion.
Jag kan inte vila.
 
 
Det kräver otroligt mycket energi för min hjärna stt sortera intryck. Det kan vara människor som rör sig, ljud och ljus. Alla intryck gör mig till sist illamående. Tom att drömma kan vara jobbigt. Jag vaknar ofta trött. 
 
Så jag inser att jag behöver  den där jädra sjukersättningen även om jag skulle önska att det inte vore så. Jag kom inte tillbaka men  näsan  pekar fortfarande rakt fram. Jag tar steg för steg på vägen vidare efter stroke.
 
Vilket också är namnet på min bok strokesurvivor vägen vidare efter stroke. Vill du ha ett signerat  exemplar så maila:[email protected]. så fixar jag det. Annars finns boken i handeln och ljudbok är under produktion.
 
 
 
 
Nu ska jag VILA!
 
 
 
 
 
Till alla survivors därute! Tillsammans är vi starka 💪! Towanda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela