strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

World stroke Day på torsdag

Publicerad 2020-10-27 17:03:42 i Allmänt,

Snart är det premiär för filmen om Petra som fick stroke under inspelning av Robinson. Filmen finansieras av medel från stroke fonden, som drivs av STROKE-riksförbundet. I filmen får vi följa Petras väg från insjuknandet på Robinson ön  till behandling med gamma strål kniven och hennes långa kamp för rehab och en väg vidare. Filmen har premiär på world stroke Day som är på torsdag.

Jag fick också behandling av strålkniven som Petra nämner i inslaget på tv 4 inför premiären.

Behandlingen lyckades och min kärlmissbildning är borta :). De bedömmer mig som botad. Men skadorna efter min massiva hjärnblödning får jag leva med. 

Rehabilitering är SÅ viktig. Jag fick tillbaka rörlighet och funktion i min vänstra hand efter 13 år. Så det är aldrig för sent. Tidigare rehabiliteringsinsatser kan vara helt avgörande.

Sedan ska man komma ihåg att det är långt ifrån alla som får tillbaka funktion i den utsträckning som Petra har, och många funktionsnedsättningar dyker upp/blir tydligare med tiden. MEN det finns en väg vidare. Jag bloggar för att sprida hopp och öka kunskapen om stroke och dess konsekvenser. Min bok "strokesurvivor vägen vidare efter stroke" finns i handeln och ljudbok är under produktion. Skicka ett PM om du vill ha en signerad bok. Jag har en låda hemma. [email protected].
Skänk gärna en slant till strokefonden och bli gärna medlem i Strpke riksförbundet. För ett värdigt liv efter stroke. Ett liv som har räddats ska också levas. 

Tillsammans är vi starkare än stroke.

Jag är inne på mitt 17 år efter stroke och kallar mig nu professionell strokesurvivor 💪❤💪. Mitt hjärta klappar hårt för oss som överlevt. 1 av 4 kommer någon gång under sitt liv att drabbas av stroke. Lär dig att känna igen tidiga tecken på stroke. Det räddar liv. 

 

På Mälargården där jag just nu befinner mig på stroke rehab kommer man att uppmärksamma world stroke Day med filmvisning och tårta.  Hurra för det! Till alla survivors därute. Tillsammans är vi starka 💪

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela