strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Om hjärntrötthet. Jag säger som Arnold: I'll be back!

Publicerad 2017-03-12 17:14:00 i Allmänt,

Den absolut svåraste konsekvensen av min stroke heter: Hjärntrötthet! Fy vad jag avskyr denna åkomma!!!!!
 
Hjärntrötthet är vedervärdigt! Den syns inte på utsidan och det finns ingen mätare som talar om för dig att nu är energin snart slut. Att den är slut förstår jag oftast efter att den har tagit slut, och det är ju så dags då!
 
Nu har energin tagit slut med råge. Jag vill helst bara springa runt, runt i en rund ring. Som ett övertrött barn. Det är något med den här tröttheten som är så fruktansvärt skrämmande. Den ger stark ångest och ett starkt obehag. Det liksom kliar på insidan av kroppen. Det hjälper inte ens att skrika babianröv…och då är det illa.
 
Däremot så är det av någon märklig anledning rogivande att skriva. Sätta ord på det som pågår inom mig. Jag vet att vi är många som lever med bestående hjärntrötthet efter stroke eller annan traumatisk hjärnskada. Även ”små” hjärnskador kan ge hjärntrötthet. Det syns inte på utsidan.
 
Ofta så förstår man det inte riktigt själv. Jag är hyggligt intelligent, men jag förstår mig fortfarande inte riktigt på detta fenomen, hjärnmtrötthet. Jag känner fortfarande inte när ”energimätaren är nere på orange/röd”.
 
Det tar bara slut! I alla depåer och det finns inga reserver att ta av. Så är det med hjärntrötthet. Det har jag läst mig till. Det var en befrielse att läsa om det och att äntligen få förstå mig själv och förstå att jag inte är ”konstig”. Jag är hjärntrött.
 
De flesta drabbas initialt av hjärntrötthet efter stroke, men för merparten så försvinner den efter ett elloer ett par år. Jag tillhör dessvärre de 30% som lever med bestående hjärntrötthet efter stroke. Det finns ingen bot utan man får lära sig att leva med den. Detta har jag ännu inte lärt mig.
 
Till mitt försvar kan jag säga att hjärntröttheten fluktuerar över tid och dessutom kan den ackumuleras över tid. Många fina ord beskriver etta lömsk fenomen.
 
Hjärnmtrötthet är m.a.o väldigt oberäkneligt. Detta innebär att det blir i stort sätt omöjligt att planera livet.
 
Jag vet aldrig från dag till dag hur energinivån kommer att vara. Små vilopauser regelbundet kan hjälpa. Tid i ensamhet och tystnad., Meditation och mindfulness kan öka livskvaliteten något, men aldrig bota hjärntrötthet. Det finns fortfarande inget botemedel.
 
Därför lever jag med denna hjärna som ofta är som en tickande bomb. Jag vet aldrig när energin tar slut. Ljud, ljus, tom solsken, blåst, röster i bakgrunden, en fläkt som surrar. Allt går rakt in i hjärnan och gör mig fullkomligt utmattad! Jag är trött på att förklara. Jo, jag är trött.
 
”Du är ju jämt trött”, klagar mina barn. Ja, jag är ofta det men jag får ingen ny hjärna. Jag måste anpassa mitt liv efter de nya förutsättningarna jag har. Nu ska jag ladda om med aktiv vila så mår jag förhoppningsvis bättre imorgon.
 
 
Jag är som Arnold: I’ll be back! Till alla survivors därute. Tillsammans är vi starka <3!
 
 

Kommentarer

Postat av: Lena S

Publicerad 2017-03-12 19:38:12

Tack för ditt inlägg!
Jag känner igen mej så väl i beskrivningen. Det är så svårt att planera. Det går egentligen inte alls. Jobbigt för en planeringsmännska som mej.
Har ofta tänkt att jag ska göra saker sen när jag mår bättre. Men får nog inse att den dagen är långt borta om den ens kommer nångång. Näe jag får välja saker jag riktigt vill göra och ta smällen efter.
Kram Lena S

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela