strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Börja oroa dig nu. Mer info kommer.

Publicerad 2020-03-12 09:27:00 i Allmänt,

Angående Coronaviruset.

”Var försiktiga, följ instruktionerna,  men vänta med att blåsa i undergångsbasunen”, läser jag i dagens DN. Formuleringen fick mig att le.

Den kollektiva oroshärd som nu sprider sig i samhället och som media till viss del uppmuntrar tänker i alla fall inte jag nära. Det för inget som helst gott med  att människor börjar springa runt i cirklar, skrika och viftar med armarna. Utöver att det säkert skulle se väldigt roligt ut 😉.

 

Men det finns heller ingen som helst anledning att gå iväg till arbete, skola eller dagis om man inte är frisk! Och visst ska vi vara rädda om oss själva och varandra <3.

 

 Själv, har jag alltid varit en orolig själ. Jag var rädd för väldigt mycket som liten. För eld, John Blund och för att Polisen skulle komma och ta min pappa. Nu är och var min pappa en ytterst laglydig person så var den oron kom ifrån vet jag inte…..

 

Jag minns att jag tyckte att världen var stor, läskig och ogripbar. Min bonusmamma har berättat hur jag som liten sa att jag längtade efter att bli stor. Då skulle jag förstå saker. Jag har också alltid varit ganska lillgammal och klok. ” Du är så klok, Anneli fick jag ofta höra som barn. 

När jag blev lite äldre så var jag vansinnigt rädd för kärnvapenkrig. Jag minns hur omöjligt kunde sova pga min oro. Jag gick upp till min mamma, som satt i köket och löste korsord och rökte, och sa: ”Mamma jag är rädd. Jag är rädd för kärnvapenkrig”.  Min mamma försökte säkert att lugna mig men jag hade bestämt mig för att detta var farligt. Jag väldigt påläst. Jag lusläste dagstidningarna så jag visste vad jag talade om. Jag var rädd för kärnvapenkrig. Till slut gav min mamma upp och suckade och sa: ”Vet du Anneli. Det är jag också”. Ingen skugga ska falla på min mamma. Hon försökte men jag var en orolig själ och som ensamstående mor orkade hon helt enkelt inte med mig och min oro.

 Jag kunde inte sova på kvällarna. Jag hade alltid något att vara rädd för. Cancer. Aids. Farstamannen. Idag kan jag tänka att jag flyttade runt min inre oro på saker i den yttre världen. Letar man ordentligt, så hittar man till sist något att oroa sig för. Något reellt.

Med åren har jag hittat ett sätt att hantera min oro. Min inre ”Pastor Ågren” som jag brukar benämna det. ”Ja, hej pastorn är du här nu?” brukar jag liksom tänka. Han får strosa runt i rummet ett tag. Jag noterar honom men om jag inte fäster någon vidare uppmärksamhet på honom så brukar han lomma iväg.

Jag hade oroat mig för väldigt mycket men aldrig för att få stroke. Ändå fick jag det. Men vet ni? Jag fixade det. Mitt liv är idag, väldigt annorlunda men det är trots allt ett gott liv.

 Jag blev lämnad av min man efter min stroke. Jag blev arbetslös, utmattad och till sist ville jag inte leva längre. Men jag är en envis jävel och på något vis lyckades jag ta mig vidare. Vägen har varit lång och stundtals väldigt mycket uppför men jag tog mig vidare. Jag fastnade inte i ilska och bitterhet eller med offerkoftan på mig.

 

Nu har jag beslutat mig för att oron inte ska få styra mitt liv längre. Jag lever här och nu. Jag skapar mitt liv. Inställningen är trots allt, allt.

Så jag tänker i alla fall inte blåsa i udergångsbasunen. Kanske kommer det något gott ur detta Corona virus. Kanske får vi oss en tankeställare. Kanske får vi en möjlighet att  omdefiniera vad som är viktigt i våra liv. En möjlighet för oss att stanna upp. Chilla. Vila. Kanske hittar vi det vi söker. När vi stannar upp ch slutar att leta. Livet är här och nu.

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Kie

Publicerad 2020-03-30 19:41:42

Hej! Välkommen till min värld! Det är vad jag säger till mina vänner i karantän och önskar att de tar chansen att leva det långsamma livet en stund. Mitt liv. Som trots sina begränsningar är vackert. Så här i Coronatider tänker jag att skillnaden för mig är att jag träffar fler människor än annars! Naturen är full av vanlig-jobbare som springer, går och cyklar bort sin överskottsenergi! Hoppas de njuter, tänker jag. Hoppas de tar sig tid att njuta lite av långsamt. Det gör jag. Inte alltid, men ofta. :-)

Svar: <3!
Anneli Torsfeldt Heikenborn

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela