strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Träna för hjärnan

Publicerad 2020-02-05 12:48:13 i Allmänt,

Att träna för hjärna.  Jag var på en bokrelease igår. På Karolinska institutet.
 
Forskare där vill på ett enkelt sätt nå ut till den ”vanliga människan” med kunskapen om hur bra och viktig fysisk aktivitet är. Därför har de skrivit en bok i ämnet. Det är bra att röra på sig. Det var väl egentligen inget nytt, men att det var så bra och kanske vi inte riktigt kände till. Fakta som presenteras i boken är evidensbaserade. Bygger på forskning. Fysisk aktivitet lagar hjärnan och gör oss yngre, förbättrar minne, koncentration och problemlösningsförmåga och gör att vi sover bättre.
 
 
 
Jag har efter min stroke ganska svårt att röra på mig. Jag har en spastisk pares i halva min kropp, vilket försvårar alla rörelser jag gör. Allt från att sitta rakt upp och ned på en stol, till att gå och stå kräver en medveten tanke, koncentration och tar energi. Jag har nedsatt känsel och känner inte riktigt var jag har mina leder, om knät är böjt eller sträckt, var jag har min fot, och jag har svårt att kontrollera mina muskler. Ovanpå det så har jag min hjärntrötthet. Den orsakas säkert till viss del av min spastiska pares och den ansträngning den kräver av min hjärna att använda min kropp, men jag har också en hjärntrötthet som vi inte vet var den kommer ifrån.
 
Hjärntrötthet är fortfarande till stor del ett mysterium. Man tror att det kan bero å att hjärncellerna kommunicerar ineffektivt. Man vet alltså inte ännu vad det beror på. Ca 30% av de som får stroke lider av bestående hjärntrötthet, men för  70% av alla strokesurvivors går hjärntröttheten över efter något år.
 
Jag lever med bestående hjärntrötthet. Fick diagnosen sent men mycket ”föll på plats” när jag fick förståelse för denna förrädiska åkomma som inte syns ett dugg på utsidan. Det kan vara omöjligt att träna, utföra något fysiskt, med en hjärntrött hjärna. Ibland så går det inte att stå upp ens. Vissa dagar är det sträng vila som gäller.
 
Andra dagar när det funkar  att röra sig  så gäller det att hitta sin grej. Aktiviteter som skänker glädje. Där man liksom ”glömmer bort ” att man tränar. Jag har hittat zumba, danssteget och löpning. Jag dansar inte som förr och motståndet att gå in på en ordinarie klass på tex SATS eller Frisks var enormt. Jag fick testa att dansa zumba på rehab och sedan vågade jag mig iväg till en klass när jag kom hem. Tack vare en otrolig zumbainstruktör, Johanna Ahlin. Som på fullaste allvar hävdar att: ”Alla kan zumba. Har ni tagit er hit så kan ni zumba.” Tack vare Johanna så vågade jag. Zumban skänker mig så enormt mycket glädje. Jag vill få fler att våga.
 
 
Att våga dansa på sitt sätt. Röra sig. Använda sin kropp. Även om den inte är, fungerar och ser ut som förr så vill jag bidra till rörelseglädje. Därför har jag startat danssteget för strokesurvivors i Huddinge. En samverkan mellan strokeföreningen och studieförbundet vuxenskolan och danssteget Vi dansar på torsdagar 13.30 till 15.50. På Patron Pehrs väg 8, nära bussar, pedel och parkering. Rörelse och speciellt dans, visar forskning, läker våra kroppar OCH våra knoppar. Så VARMT välkommen till danssteget för strokesurvivors <3! Känner du någon som vill gå så tipsa gärna om kursen. All info och anmälan finns på Sv.se.
 
Vi är survvors. Vi dansar för livet efter stroke. Because life is better when you are dancing <3!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela