strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Vi har alltid ett val. Välj klokt.

Publicerad 2019-01-10 12:14:03 i Allmänt,

Meningen med livet är att leva ett meningsfullt liv.

Det har jag efter otaliga timmars grubblande och reflektion slutligen landat i. Vad innebär det då att leva ett meningsfullt liv? Jag tänker att det handlar om val.

Vi kan välja vad vi fokuserar på. Vi kan välja att tro att livet är med oss eller emot oss. Vi kan fastna i bitterhet, ilska, frustration över att livet är som det är, men vi kan också välja att tänka och tro att livet vill oss väl, och att även om inte vi förstår exakt varför saker händer så har de en högre mening.

Föreställ dig att du tittar på ett pussel. Ser en pusselbit väldigt klart och tydligt. Du tror att du vet exakt vad du ser, men när pusselbiten väl kommer på plats, i ett ”större sammanhang” så blir bilden en helt annan än den du såg från början. Det handlar om att kunna zooma ut och ibland helt enkelt konstatera att: ”Jag fattar inte ett skit av det här, men ja ja, det finns väl någon mening med det.” Liksom släppa taget.

Acceptera att vi inte alltid förstår allt, men välja att tro att det finns en högre mening. Att det som händer är meningen och att vi kan/ska lära oss något av. Det kan man faktiskt välja. Jag har insett att det senare får mig att må mycket bättre. Det fyller mig med kraft och energi. Lätthet. Det är tufft att kämpa emot livet. Kämpa emot att saker är som de är. Att släppa taget är otroligt skönt.

Men jag tror inte att det är meningen att vi ska vara passiva offer utan jag är övertygad om att vi är kraftfulla skapare. Jag tror att vi får vägledning om vi ställer frågor och lyssnar uppmärksamt inåt på svaren.

Ljus och kärlek är jag själv ansvarig för att fylla på med.

Slutligen så väljer jag att citera Carolina Gårdheim, en av mina stora inspiratörer och vägledare.

”Släpp loss din inre livskonstnär.”

 Skapa det livet du vill leva. Ett liv som skänker dig mening och är bra inte bara för dig utan för vår planet och mänskligheten. Om alla drar sitt strå till stacken så kan vi skapa vår drömvärld. Kanske blir det paradiset på jorden. Eller något ännu bättre.

 

Make it happen <3!

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela