strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Att träna sin mentala muskel

Publicerad 2019-02-19 11:31:35 i Allmänt,

Om vi ska springa ett lopp så är det självklart för de flesta av oss att vi behöver träna löpning. Få av oss skulle ställa upp på startlinjen till ett Maraton utan att ha löptränat. Vi vet att om vi ska gå större muskler så behöver vi träna dem. Vi lyfter vikter och får större muskler.
 
Men när det gäller det mentala. Våra tankar och känslor så är vi inte lika vana att träna. Det går att träna mentalt. I en studie så kunde kan konstatera att de som tränade Mindfullness 20 min om dagen i sex veckor fick en ökad aktivering i den delen av hjärnan där vänlighet, medkänsla och lugn och ro sitter. Minskad aktivitet i de delar där stress, oro och ångest sitter samt ökad aktivitet i  de delar av hjärnan som aktiverar vårt lugn och ro system. Hjärnan är plastisk och går att omforma. Men vi behöver träna. Aktivt trampa upp nya stigar. 
 
Mediterande munkar i Tibet har en betydligt större aktivitet i dessa delar av hjärnan. Nu kanske det inte direkt är förenligt med ett vanligt Svenssonliv att meditera 2 timmar om dagen  men det räcker faktiskt med så lite som 20 minuter och man kan dela upp det i mindre portioner. 10 min på morgonen och 10 min på kvällen.
Eller om du är tidsnöd kan du andas långa djupa andetag. Tag kontakt med ditt andningsankare.  När vi andas långa djupa andetag får vi kontakt med kroppens eget lugn och ro system. I den informationskaos många av oss lever i så behöver vi agera för att aktivera detta system. Annars är risken att vi ständigt aktiverar kamp/flykt systemet som våra kroppar utvecklade för flera tusen år sedan som en reaktion på fara, och som inte är relevant idag. Resultatet blir att vi bränner ut oss.
 
Rörelse är bra. Det renar systemet. Gör att vi blir av med kortisol som har lagrats i musklerna. Men det går även att träna sin mentala muskel. Det går att öva upp förmågan att se saker ur ett positivt perspektiv. Tex genom något så enkelt som att ställa sig själv frågan: Vad är det som är bra med det här? När något inte blir som vi hade tänkt oss. Och andas långa djupa andetag,  och öva på kärleksfull vänlighet. Börja med att ge det till det sig. Tex affirmera: Jag älskar och accepterar mig själv. 
 
Be the change you want to see in the world.
 
Mer kärlek, glädje och värme är vad världen behöver.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela