strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Ett värdigt liv efter stroke

Publicerad 2017-11-02 08:41:00 i Allmänt,

Jag genomgår just nu en intensivträningsperiod på Neuro Campus under  tre veckor.
 
 
Det jag genomgår kallas för CI- ( Constraint induced) terapi. En behandlinsmetod som har visat sig ha goda resultat för att återfå funktioner i den svaga sidan efter en stroke. Den här gången tränar jag  gång och balans.
 
Detta innebär att jag dagarna i ända konfronteras med det som är svårt för mig efter stroken. Det är ju det som jag behöver träna på. Tex att våga lägga hela kroppsvilten på vänster ben när jag går i en trappa.
 
Annars har jag hittat ganska många kompensatoriska strategier för att fungera, så gott det går.  i vardagen. Hjärnan är  bra på att hitta genvägar och väljer oftast den lätta vägen. För att få hjärnan att väljaa nya vägar måste man liksom tvinga den att göra det.Därför lägger man fullt fokus på den svaga sidan. 
 
Jag kompenserar mer eller mindre omedvetet med min friska sida för att slippa känna av min svaga sida. Det är korkat, men det händer så fort jag inte aktivt tänker på att använda den svaga sidan. Så nu tränar jag på att våga lita på tex vänster ben och fot igen. Det är inte lätt.........
 
I dagarna ska jag skicka in en ny ansökan om sjukersättning. Denna gång har jag tagit hjälp av min man och vi har kontakt med en kunnig jurist. Detta för att få det korrekt ifrån början. Med den teamutredning som gjordes på uppdrag av Fk i våras så borde det vara klart, men man vet aldrig hur Fk resonerar.
 
Enda sedan min sista smäll, utmattningsdepression våren 2014 så har jag levt under ett enormt stresspåslag.Jag kan inte leva med detta. Min kropp går sönder. Det är till sstor del hjärntröttheten som orsakar stressen jag upplever. Alla intryck: Ljud, ljus, rörelser( tex människor som passerar ute och hemma) skapar stress för min hjärna. Detta gör att jag har fullt upp med att överleva och klara mitt dagliga liv.
 
 
Det kan vara svårt för andra människor att förstå att jag inte vilar mer, men det är för att min "lugn och ro" knapp är trasig. Och för att kunna vila på riktigt behöver jag stänga av alla utifrån kommande sinnesintryck. Jag behöver vila liggandes i ett tyst och mörkt rum. Jag vill  inte att det ska vara så och med en trasig "lugn och ro" knapp så är jag väldigt kreativ i att hitta på saker som gör att jag inte riktigt vilar fast att jag skulle behöva det. 
 
Jag måste vara som Pippi och säga åt mig själv på skarpen flera gånger varje dag, för att vila. Vila innebär att stänga ögonen och vara i tystnad. En fikapaus med kollegorna, eller en middag med familj eller vänner, som för var avkoppling innebär numera en stress för min hjärna. Det är otroligt tråkigt eftersom jag i grunden är en social person som trivs att ha många människor omkring mig. När jag inte lyssnar på min hjärntrötta hjärna så  tar, till slut all livskraft slut. 
 
Här nedan finns en bild som illuatrerar hur hjärntrötthet fungerar.
 
Läs gärna mer på Göteborgs universitets hemsida eller i boken "När hjärnan inte orkar". Boken finns att köpa till ett medlemspris på Strokeriksförbundets hemsida. Den finnas även som ljudbok.  Jag rekomenderar boken varmt. Den hjälpte mig att förstå mig själv och min nya hjärna.
 
Om man själv vill testa om man är hjärntrött så mäts det m.h.a Mental fatigue scale, MFS. Scalan och ett självskattningsatest finns i boken jag rekomenderar ovan. Testet och skalan finns även på nätet. Mental fatigue scale är en del av utredningfen man gör för att komma fram till om en person lider av bestående hjärntrötthet, tex efter en stroke.
 
 
Ibland är den stress jag upplever så svår att döden känns som den enda vägen för att få riktig vila.
 
En stor del av mig känner skam. Jag blev sjuk och är numera funktionsnedsatt. Jag har kämpat så hårt för att ta mig tillbaka men nu vet jag att man kommer aldrig tillbaka. Man kommer vidare.
 
Ibland så tänker jag att det hade varit bättre, eller åtminstone  mindre stressande, att stanna på “andra sidan”, men det finns en del av mig som är rysligt nyfiken på vad som väntar bakom nästa krön, i livet.
 
Jag vill leva. Inte bara överleva.
 
 
Ett värdigt liv efter stroke. Det är min mission och det vill jag bidra till. Idag kom min nya väska med strokesurvivor-hjärtat på med posten. Den ska jag bära med stolthet. Till alla survivors därute. Tillsammans är vi starka! ❤
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-11-02 09:25:48

Styrkekram till dig 😍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela