strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

När lugn och ro knappen är ur funktion

Publicerad 2017-01-07 11:44:00 i Allmänt,

 
Läser i dagens DN om hur långvarig stress krymper vår hjärna. I artikeln refererar man bl.a till Anders Hanssons bok, “hjärnstark”. En bok som jag har refererat till tidigare i min blogg. Jag tar samma exempel som de gav i DN eftersom jag tycker att det är lättbegripligt och relativ enkelt förklarar vad som händer i kroppen när vi utsätts för stress. Tänk att du är ute och går i skogen och möter en lös, aggressiv hund. I samma stund som du upplever hotet så sätter en process igång i din hjärna. Amygdala - ett ,mandelformat område mitt inne i hjärnan som hanterar bl.a rädsla - reagerar. Hotet triggar igång kroppens centrala stresssystem och en process sätter igång som gör att binjurarna sätter igång att producera mer kortisol. När kortisolet frisätts börjar hjärtat att pumpa fortare och hårdare för att musklerna ska bli mer blodfyllda och beredda på kamp eller flykt. Det här systemet har slipats på i många miljoner för att vi ska kunna reagerar över akuta faror.
 
När vi idag blir stressade över dagishämtningar, räntehöjningar och dylikt så sker samma reaktioner i våra kroppar. När vi oroar oss för deadlines eller liknande. Då är kortisolnivåerna förhöjda över längre perioder och det är vi inte byggda för. För att stresspåslaget inte ska vara på hela tiden, finns det bromsar i systemet. De sitter i frontalloben och i hippocampus.
 
Det pågår hela tiden en gasa-bromsa- balans mellan dessa. När korstisolnivåerna är höjda under en längre period kan de bryta ned bromsarna och minska storleken på hippocampus, som hanterar minnet och inlärning. Jag minns hur en av mina sjukgymnaster förklarade mitt ständiga stresspåslag med att min “lugn och ro” knapp är ur funktion. Och det stämmer väl ihop med att min skada sitter i frontalloben på höger sida.
 
Där den bromsen för att få balans i hjärnan och kroppen sitter. Det känns lite dystert. Jag är liksom “dömd” till ett liv under ständig stress. Så, är det kört för mig och många andra som lever med skador i kroppens gas/broms system? Forskning visar att fysisk aktivitet och meditation kan hjälpa.
 
Meditation ger en aktivitet i hjärnans frontallob. Man har kunnat mäta och se att mediterande munkar i Tibet har en högre aktivitet i frontalloben. Att frontalloben “växer” efter en tid med regelbunden meditation.
 
Dessutom visar forskning att hjärnan plasticitet ökar vid fysisk aktivitet. Motion bildar nya hjärnceller. Följaktligen kommer jag fram till att jag, snarast möjligt bör flytta till en söderhavsö. Där ska jag sitta i skuggan av en palm, sol är ju farligt och ger hudcancer, och meditera. Detta varvar med en joggingturer i sanden runt min ö.
 
Som naturligtvis är precis lagom stor för att jag ska orka jogga runt den. Jag lever på kokosnötter och i fullkomlig harmoni. Fast jag ger mig den på att jag skulle hitta saker att oroa mig för även där.
 
Jag är ju tex vansinnigt rädd för fiskar av alla de slag. Och jag skulle sakna mina pojkar och min man och att kramas, vilket faktiskt också är bevisat hälsosamt. Jag stannar nog hemma och kramar mina pojkar istället.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela