strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Self-compassion

Publicerad 2017-02-01 14:58:00 i Allmänt,

Under de senaste veckorna har begreppet selfcompassion, finns ingen bra svensk översättning. (Ungefär att känna medkänsla med sig själv) och begreppet kärleksfull vänlighet kommit i min väg vid ett antal tillfällen. Detta har gjort att jag har börjat reflektera över begreppen.
 
Vad innebär kärleksfull vänlighet egentligen? Och hur har man medkänsla med sig själv utan att bli ett offer? Kan man ge kärleksfull vänlighet eller medkänsla till någon annan innan man givit det till sig själv?
 
Följande mening läste jag tex i morse, som av en slump: "Du visar andra medkänsla när de har det tufft eller när livet inte blivit som de tänkt sig. Varför är det ibland så svårt att visa dig själv medkänsla?"
 
För visst är det ofta så att det är lättare att visa andra medkänsla och kärlek ,än det är att ge det till sig själv.
 
 
I mitt fall handlar det nog till stor utsträckning om en stor rädsla för att fastna med offerkoftan på. Att tycka synd om sig själv är ju ett riktigt lågvattenmärke. Bit ihop och kom igen har liksom blivit mitt gebit.
 
I ett blogginlägg på Linked In som handlar om att leva med kronisk smärta läser jag samma morgon: ”We can do something beautiful with what we have. What you have is unique. Don’t spoil that. Bless others with your life”. Det kanske låter lite förmätet att välsigna andra med sitt liv men det ligger trots allt något I det. Att visa sig själv medkänsla är ,trots allt,  inte samma sak som att fastna med offerkoftan på.
 
Här kan Mindfulness vara till stor hjälp. Att se tankar och känslor för vad de är: Tankar och känslor. Inte sanningen. Men ser dem, accepterar dem och släpper dem.
 
Så återigen handlar det om medvetenhet. Att bli medveten om vilka tankar och känslor som finns där just nu.
 
Att vara accepterande och förlåtande mot sig själv. Att ta hand om sig själv på bästa sätt. Att visa sig själv kärleksfull vänlighet. Jag kommer ofta på mig själv med att ha tankar som: ”Det vore bättre om jag hade dött”.
 
Jag kan ju ändå inte arbeta och dessutom är jag i stort sätt alltid hjärntrött och utmattad”. Som om meningen med livet är att lönearbeta. Jag arbetar idag ideellt inom STROKE-riksförbundet, jag föreläser och jag skriver den här bloggen. Det är kanske mitt sätt att ”bless others with my life”. Vad skulle hända om jag inte hade tanken: ”Att meningen med livet är att arbeta?”. Nu tror jag ju inte riktigt att det är så men jag tror att man behöver ta ansvar för sitt liv och sin försörjning.
 
Jag har en del i min personlighet som är väldigt sträng och uppfordrande. Som aldrig riktigt är nöjd med det jag gör. En del som alltid tycker att jag borde kunna göra lite mer, lite bättre, lite oftare. Om jag bekräftar den delen. Ser den, accepterar de och sedan släpper den. Så släpper den taget om mig. Det kanske också är att visa sig själv medkänsla. Visa alla delar av min personlighet medkänsla. Även den där ”stränga skolfröken”, med knut i nacken.
 
Egentligen ska jag inte kunna gå. Jag ska egentligen inte fungera och inte leva ett drägligt liv. Om man får tro läkarkåren. Det jag gör är egentligen huuur bra som helst och jag har fullt upp med att överleva. En dag i taget. Att känna medkänsla och visa mig själv och alla andra kärleksfull vänlighet är nog det enda livssyfte jag behöver. Så här kommer kärlek, glädje och medkänsla. Tag emot :)!
 
 
Till alla survivors därute <3! Tillsammans är vi starka

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela