strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Mindfulnessträning - observera dina tankar.

Publicerad 2016-12-13 09:53:33 i Allmänt,

Ibland så tänker jag att jag skriver om samma saker om och om igen. Men vissa saker med Mindfulness är så briljanta att jag bara måste upprepa dem. Mindfulness är en enorm hjälp för mig och min trasiga hjärna. Det sägs att vi tänker ca 55.000 tankar per dag. Fråga mig inte hur man har kommit fram till detta mått, men jag har läst det så många gånger i så många olika sammanhang att det måste ligga något i det. Vi vet också att våra tankar påverkar våra känslor och vårt beteende och vice versa. M.a.o kan du med hjälp av att ändra tanken ändra känsla och beteende. En förutsättning för detta är att du är medveten om vilka tankar som finns där. En stor och viktig del av regelbunden mindfulnessträning är att du blir mer medveten om dina tankar. Utifrån en medvetenhet kan du sedan välja vilka tankar du vill släppa taget om. Det kanske är tankar som bara suger energi. Då kan man träna sig i att notera och acceptera att tanken dök upp och sedan släppa taget om den. Gör det till en vana att stanna upp lite då och då. Observera din andning och dina tankar. Observera vilka tankar som dyker upp och släpp dem sedan för att återgå till din andning. Växla mellan att observera dina tankar och din andning. Prova och se vad du upptäcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela