strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Därför behöver vi våra strokeföreningar

Publicerad 2016-12-02 10:52:00 i Allmänt,

 
Igår var det julfest i Strokeföreningen i Stockholms län. En väldigt trevlig tillställning. Jag var med och dukade och fixade, serverade dryck, kokade kaffe mm, mm. Många av ansiktena på festen har nu blivit välbekanta.
 
De är som de arbetskamrater jag inte längre har. Jag konstaterar att vi behöver våra strokeföreningar. Bl.a för att människor som drabbats av stroke ska få en social gemenskap.
 
Det är så viktigt med denna gemenskap. Ingen ifrågasätter varför du äter med bara gaffeln tex. Ingen frågar varför du har en käpp att stödja dig på, eller en ortos på handen. Vi förstår varandra även om ingen stroke är den andra lik.
 
Idag är jag trött/slut men det visste jag att jag skulle vara, så det är ok. Idag står det inte mycket mer på mitt schema än återhämtning och vila. Mina barn är så stora att de kan ta sig själva till skolan, så i morse kunde jag ligga kvar i sängen och sova ända till klockan 08.00. Lyx!
 
Jag reflekterade över att jag kände en viss skuld för att jag inte arbetar och bidrar till samhället utan ligger och ”grisar” i sängen. Men så kom jag på att jag faktiskt har arbetat och bidragit under större delen av mitt 45 åriga liv. Jag har pluggat, jobbat extra på helger och lov sedan jag var 15 år. 30 år av mitt liv m.a.o. Sedan blev jag sjuk och sedan dess har jag helt andra förutsättningar. Jag landade i någon slags acceptans och självmedkänsla: Jag är värd att vila. Jag är värd att må bra.
 
Jag är värd att gå på en julfest i strokeföreningen även om det innebär att jag är "utslagen" hela dagen efter. Jag är värd att gå på en fest där ingen ifrågasätter varför jag föredrar att äta med enbart en hand. Där ingen ifrågasätter att jag inte kommer ihåg vad de heter, fast att jag känner igen ansiktena och vet att vi har träffats många gånger. Att vara aktiv i en strokeförening, i SMIL och i STROKE-riksförbundet ger mitt liv en annan mening. En djupare mening. Det är helt ideellt arbete. Det har forskats kring detta med ideellt arbete, och man har kunnat fastslå att det gör människor lyckliga.
 
Föreningsliv är dock omodernt säger samtidsforskarna. Därför vill jag slå ett extra slag för föreningslivet. Vi behöver varandra. Särskilt efter en stroke. Vi är många som har gått vägen innan och inom förbundet och våra föreningar finns det oceaner av kunskap, erfarenheter, råd och stöd. Och kanske viktigast: Gemenskap och förståelse! Vi har så roligt i vår SMIL-grupp i Stockholm när vi ses.
 
Jag vill slå ett slag för Stroke riksförbundet och våra föreningar. Går du med nu så gäller medlemskapet även för hela nästa år. Tillsammans är vi starka! Don’t mess with me. I’m a strokesurvivor. Forza!

Kommentarer

Postat av: Pär Lindahl

Publicerad 2016-12-02 11:54:40

underbart skrivet som vanligt, tack Anneli

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela