strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Fredagskänsla för en strokesurvivor.

Publicerad 2018-02-23 16:48:00 i Allmänt,

Jag fick en ny chans.

Jag överlevde.

Livet blev väldigt annorlunda.

Livet som strokesurvivor är en blandning av genuin lycka, tacksamhet och absolut närvaro,  men det innebär också stora utmaningar. För min del:  En spastisk kropp, hjärntrötthet/utmattning, ljud, och ljuskänslighet mm. Dessa symptom ger ofta en känsla av ett bara vilja krypa in i sig själv och försvinna. Som mamman i E.T uttryckte det. "Det vore praktiskt  att ha ett bärbart  hål att kunna krypa ned i ibland, och försvinna tills man orkar med livet igen".

Jag skriver ofta om min hjärntrötthet. Inte för att ni ska  tycka synd om mig. Utanför att berätta hur det kan vara att leva med en trasig hjärna. Berätta om det som inte syns på utsidan men som många "survivors" lever med. Det är tufft att leva med denna förrädiska trötthet. Den är otroligt oberäklnelig, och man vet liksom aldrig när den behagar slå till. Extra tufft är det att inte orka vara mamma. Tonårsbarn och min hjärna har liten förståelse för varandra..... jag står någonstans mitt emellan och försöker att medla efter bästa förmåga.  Det går sådär.......... 

Sedan var det där med fredagskänslan. Jag är ju sjukpensionär nu.  Blir det någon fredagskänsla då? Mitt jobb är ju att vara survivor och gudarna ska veta att det är ett heltidsjobb. Minst!

Fredagskänslan infinner sig icke när man har tränat tillsammans med fysioterapeut. En sån där jobbig typ som rättar till när kroppen och hjärnan försöker slippa träna exakt de muskler som borde tränas. Efter ett sådant träningsåpass känns som det brukade göra "förr",  när man varit ute och svirat en hel natt. Bakfull, fast missat festen. Typ!

Bara att lägga ner. När hjärnan säger stopp så är det stopp.

 

Men ni vet: Jag är som Arnold. I'll be back!  

 

Till alla survivors därute tillsammans är vi starka!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela