strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Äntligen!

Publicerad 2018-02-21 09:20:37 i Allmänt,

Sedan jag insjuknade i en stor hjärnblödning 2003 så har jag kämpat. Ja, jag har skrivit detta tidigare, men det tål att upprepas.

I början handlade det om att kunna sitta, stå och gå. Senare om att hitta strategier för att minnas, hitta. Även i kända miljöer. Komma ihåg vad jag ska handla i affären, komma ihåg var jag lade nycklarna osv osv. De flesta som har haft stroke känner nog till viss del igen sig i detta. Man vill tillbaka. Bli sig själv igen.

Jag kämpade under väldigt många år för att komma tillbaka till yrkeslivet. Jag hade ju en lovande karriär på gång och det skulle ingen jädra hjärnblödning sätta stopp för!  Jag var ivrig. Ville visa att jag visst kunde! 2009 sex år efter min stroke var jag uppe i heltid igen. ”Tjoho titta på mig! Här ser ni ett medicinskt mirakel. Blond och hjärnskadad men förbannat kompetent. Minsann!”

Men det var inte hållbart. Jag kraschade. Första gången 2006, sedan andra gången 2011. Sedan det sista kraschen 2014 har jag inte kommit tillbaka. Det var först 2014 jag fick diagnosen bestående hjärntrötthet. Det syns inte på utsidan och därför är det svårt att förstå. Även för den som drabbats, men till sist hade jag ingen energi kvar alls. Jag minns att jag vaknade på morgonen och tänkte: ”Åh, nej! Inte en till jävla skitdag på den här skitplanten i det här skitlivet!” Då är något fel!  Jag är egentligen en ”glad skit”.

Jag började gråta ohämmat i bilen flera gånger. Livet var så sorgligt. Så jobbigt! Flera gånger önskade jag att jag hade fått dö. Detta tillstånd smög sig liksom på. Jag var ju inte utmattad från dag ett. Det skedde gradvis och mitt tillstånd liksom normaliserades. Men jag kämpade på: ”Lite stroke ska väl en ”karl” tåla.”

Det faktum att jag inte tog kroppens varningssignaler på allvar, och att jag inte fick hjälp att förstå vad det faktiskt handlade om, gjorde att jag kollapsade fullkomligt. Idag fungerar jag varannan dag. Ungefär. Det är oberäkneligt. Ena dagen är jag som ”vem som helst” ´för att nästa dag vara sängliggandes. Det ÄR väldigt märkligt med denna hjärntrötthet. Att sedan släpa runt på en halv kropp som är spastisk och inte lyder gör ju inte saken lättare.

Jag berättar eftersom jag hoppas att jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa andra. Hjälpa andra att förstå att efter en stroke så har man en ny hjärna och helt nya förutsättningar. Livet kanske inte blir som förr men det kan bli jävligt bra ändå!

Nu när jag äntligen har blivit beviljad sjukersättning så skriver jag med stolthet in i min c.v.: Strokesurvivor och professionell livsnjutare. Jag fick en ny chans och den här gången tänker jag inte missa det.

Livet!  

 

 

 
 

 

Till mina söner: William och Jacob <3! Som fick en annan mamma, men en mamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela