strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Att vara annorlunda.

Publicerad 2017-10-11 15:48:00 i Allmänt,

Jag vet att jag tidigare har berört ämnet skam i min blogg. Jag skäms inte sällan för att jag är strokeskadad. Defekt. Fast att jag vet att det är totalt ologiskt, och att skammen bara är en känsla så dyker den upp till och från. Idag var jag på ett seniorcentrum i Flemingsberg och pratade/informerade om stroke, STROKE riksförbundet och Strokeföreningen i Stockholms län. Jag är där av en uppenbar anledning. Jag har haft stroke och är engagerad i frågan. Jag vill sprida information och visa att vi finns. Vi som har drabbats av stroke. Även mitt i livet. Jag vill också visa att det finns en väg vidare. Att även om livet inte blir som förr så kan det bli riktigt bra ändå. Jag har fått talets gåva och är hyggligt bra på att hålla föredrag. Jag blir trovärdig eftersom jag vet vad jag talar om, utifrån en egen erfarenhet, men även pga den information om stroke och dess konsekvenser som jag har samlat på mig under åren som aktiv i STROKE riksförbundet. Jag är en survivor och jag är stolt över det. Jag är också stolt över den insats som jag gör. Ändå så noterar jag att jag skäms när en av deltagarna noterar: ”Jaha, du har haft stroke. Det ser jag.” En del av mig vill fortfarande inte att det ska synas. En del av mig vill att jag ska vara frisk och ”normal”, smälta in, vara som alla andra, en i mängden. Jag vet att jag har en spastisk pares men ibland så glömmer jag bort det. Jag vet att det kräver energi och medvetna tankar för att upprätthålla vad som anses vara en normal gångförmåga, men jag glömmer bort. Jag blir liksom förvånad när jag snubblar till eftersom jag har glömt att lyfta upp vänster foten tillräckligt snabbt, och jag blir liksom förvånad när någon påpekar att det syns att jag har haft en stroke. Jag vet inte om det är något gammalt ”grottmännisko”-mönster som gör att jag är rädd att bli utanför, kvarlämnad när alla andra lyckas springa ifrån det rovdjur som attackerar. Eller om det bara gör ont att ”sticka ut” och vara annorlunda. Det är sällan trösterikt att veta att det kunde ha varit så mycket värre. Jag har tack vara rehab, envishet, tålamod och tid kommit väldigt långt. Det är de här sista resterna av min hjärnskada som gör så ont. Jag vill ju inte vara defekt. Jag vill inte sticka ut, vara annorlunda. Ändå så spelar det ingen som helst roll vad jag tycker och tänker om det hela. Det är som det är och det är mina tankar som orsakar mig lidande. Så återigen. Tacksamhet, tålamod och medkänsla med mig själv är nog medicinen. Genom att berätta om min situation så hjälper jag förhoppningsvis andra och på det sättet så är det ju ganska bra att vara lite annorlunda 😊. Till alla survivors därute! Tillsammans är vi starka <3!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-10-11 16:40:20

Du är så bra på att sätta ord på allt. Känner så igen mig 😍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela