strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Hur vet vi att vi får bästa möjliga vård efter stroke?

Publicerad 2017-11-21 11:55:00 i Allmänt,

Igår var jag på en workshop på temat triangelrevision, stroke.

I korthet går triangelrevision ut på att olika verksamheter inom vården utvärderar varandra så att verksamheten utvecklas. Man följer en fastställd rutin och enheter/avdelningar gör revision på varandras arbete. Då upptäcker man eventuella  brister i rutiner eller kompetenser och dessa kan sedan åtgärdas. En handlingsplan utformas som enheten kan arbeta efter. På¨så vis gör vi vården bättre. 

Man diskuterade  det faktum att patienter idag ofta googlar på sin diagnos och inte alltid får de bästa råd och stödet från sin läkare. Patienten idag är mer självständig och ofta “proffs” på sin egen diagnos.

 

 

Jag lyfter ofta upp vikten av att låta patienten och dess närstående delta i rehabprocessen efter en stroke. Att teamet informerar inte enbart den som drabbats utan även de som står närmast patienten. Man behöver information om skadan och vilka svårigheter man bedömmer att patienten kan få. Det är otroligt viktigt att ta med patienten i rehabprocessen. Alla hjärnor är unika och med det sagt så borde varje strokerehabilitering bli mer eller mindre unik. Naturligtvis ska det finnas evidens bakom den rehab man ger men man får inte glömma bort vem som är huvudperson i processen. Den drabbade.

 

 

 

Efter den akuta vårdtiden blir man idag remitterad till rehabilitering. Detta under förutsättning att man anses vara “rehabiliteringsbar”, klara av en period med rehab. Många flyttas däremot efter akutvården till ett vårdhem. Det kan bero på att man tex har en sond eller en peg och alltså inte klarar sig själv. Man kan också vara så trött att man inte klarar av en rehab.

 

 

Då är det otroligt viktigt att man vid ett senare tillfälle får möjlighet till en ny rehab-bedömning. Vi vet att tiden är en kritisk faktor. Ju förr du kommer igång med din rehabilitering desto bättre. Vem som har ansvaret för att det sker en ny rehab-bedömning för de som är/var allra sjukast initialt är idag oklart. Jag deltar i ett projekt inom SKL ( Sveriges Kommuner och Landsting) där vi försöker att klarlägga vem som har detta ansvar.

 

 

Triangelrevision är idag helt frivilligt att genomföra och det ska dessutom genomföras samtidigt som det ordinarie arbetet ska utföras. Men man har genom revisionen  kunnat konstatera att enheter som kallas sig för strokeenheter i vissa fall saknade en läkare med strokekompetens. När detta väl har upptäckts kan man göra något åt det. Men det viktiga är att det upptäcks. Så att det åtgärdas.


I min värld så borde triangelrevision eller motsvarande vara något som vi medborgare kräver.


Hur ska vi annars våga lita på att vi får bästa möjliga vård?


Det yttersta ansvaret för din rehabilitering har du själv, men om eller när man inte klarar av att ta det ansvaret så måste samhället finnas där och fånga upp en. Då måste de som arbetar nära patienten och för dess bästa ha rätt kompetens.


 Först då kan vi nå visionen: “Ett värdigt liv efter stroke”

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela