strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Hjärntrötthet

Publicerad 2016-11-23 17:10:00 i Allmänt,

Det går att påverka vårt välbefinnande bloggade jag om för ett antal dagar sedan. Jag brukar skriva om acceptans, positivt tänkande och om att det du fokuserar på växer. Idag är jag så sjukt trött. Det är vi väl lite till mans så här års i novembermörkret. De flesta är trötta vid den här tiden på året. Men jag är dessutom hjärntrött och det är en annan typ av trötthet. Det måste jag bara få betona igen. Det går liksom inte att rycka upp sig, tag sig samman, bita ihop. All energi tar slut. Jag blir deppig, förvirrad, tappar balansen och har svårt att koordinera kroppen. Dessutom får jag en stark obehagskänsla i hela kroppen, som om något hemskt är på väg att hända. Kanske är det en rest av den PTSD, post-traumatiskt-stress-syndrom som jag drabbades av efter min stroke, kanske är det en rest av utmattningssyndromet som jag är diagnostiserad med. Kanske är det ”bara” hjärntrötthet. Hur som helst så suger det. Ganska fett faktiskt.
När jag blir för trött så går min hjärna på högvarv, jag blir liksom som ett litet barn, som har blivit övertrött och springer runt i panik. Allt för att inte somna. Jag försöker att få min dagliga dos av dagsljus, jag rör på mig, jag mediterar, jag vilar och äter relativt bra och balanserat. Jag gör saker som ger mig mening i livet som tex mitt engagemang i STROKE riksförbundet och i STROKE föreningen och SMIL. I veckan har jag varit väldigt aktiv. I måndags föreläste jag på två ställen samma dag. Det betalar jag surt för idag. Då ett möte på fm och en lång promenad fullkomligt tog knäcken på mig. Man kan fråga sig varför jag bloggar om detta? Vill jag att man ska tycka synd om? Vill jag att man ska bli imponerad av min styrka? Nej! Jag bloggar eftersom jag vet att det finns många därute som har det som jag. Jag vet att det finns de som saknar förmågan att uttrycka detta. Jag vet att det finns anhöriga och närstående som inte förstår hur det är att leva med en trasig hjärna. Jag vet att det finns en frustration bland många som drabbats av stroke över att ingen förstår hur de faktiskt har det. Ingen stroke är den andra lik men om vi som hardrabbats håller ihop och hjälper varandra så tror jag att det underlättar. Om jag med mina ord kan öka förståelsen så ger det min stroke en mening. Och det är väl det som är meningen med livet – Att leva ett meningsfullt liv?
Till alla survivors därute <3! Tillsammans är vi starka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela