strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Att bli medveten och att välja

Publicerad 2016-03-15 16:04:00 i Allmänt,

Jag prenumerar på positiva affirmationer via en app. i min telefon.

 

Dagens affirmationer handlade om utveckling.

  • Allt som händer mig ger mig möjlighet att utvecklas.

  • Jag är tacksam över att jag tar ansvar för det som händer mig.

  • Jag uppskattar mig själv för att jag väljer att utvecklas genom mina livserfarenheter.  

    Jag beslöt mig för att val skulle bli dagens ämne i min blogg.

För visst handlar det till väldigt stor del om val. I livet alltså…...

Val av tankar. Val av förhållningssätt.

För att om möjligt kunna “välja” tankar så behöver vi först bli medvetna om vilka tankar vi tänker. Vilka tankar som finns där.

Utifrån en medvetenhet har vi möjlighet att välja. Jag säger inte att det är enkelt men utan medvetenhet är det inte möjligt att välja,  och om vi inte själva väljer så är risken stor att vi blir “offer”. Offer för omständigheter. Det är för att förhindra detta som  ovanstående affirmationer kan vara verksamma. Affirmationer funkar faktiskt, förresten

.

Det handlar om förhållningssätt,  och förhållningssätt kan vi faktiskt välja. Från och med nu kan du välja. Idag är första dagen på resten av ditt liv.

 

Jag väljer tex inte att se mig själv som strokedrabbad. Jag är en strokesurvivor. Det ger mig kraft och energi att leva vidare trots att livet många gånger är otroligt utmanande när man har en “trasig” hjärna. Som Mary Kay sa: ” Winners nerver Quit. Quiters never win.” I hennes fall handlade det om att sälja hudvårdsprodukter och smink men jag tycker att citatet funkar i väldigt många fler situationer.

 

I’m a winner.  Eller snarare: I'm a  survivor.

 

Vi är 30.000 per år i Sverige som drabbas av stroke. Några överlever inte. Några blir rullstolsbundna. Några blir personlighetsförändrade. En del är medvetna om att de har blivit personlighetsförändrade. Vissa är omedvetna och tycker att omgivningen har blivit konstig. Många lever med dolda funktionsnedsättningar som afasi, nedsatt koncentration, dåligt minne, svårigheter att hitta, svårigheter att svälja mm, mm. Många lever med en enorm mental trötthet/utmattning och depression.

Men vi lever och vi har alla ett ansvar att göra det bästa av det liv vi har.

Vilka tankar tänker du och vilka tankar lyssnar du på?

Visar du dig själv och omgivningen kärlek och medkänsla?

Vilka tankar för dig dit du vill vara? Vika tankar gör dig till den du vill vara?

Idag är första dagen på resten av dit liv!

 

Kärlek och medkänsla ❤️ önskar jag till alla och envar!

 

 

Bildresultat för val av tankar

 

 

Kopia av IMG_3935.JPG

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela