strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Vikten av att tänka positivt - det tål att upprepas.

Publicerad 2016-07-18 12:23:53 i Allmänt,

Det är bra att vara positiv. Det får vi ofta tidigt lära oss i livet. Att tänka positivt och att välja positiva tankar har för mig blivit ett sätt att överleva, efter min stroke. Det är ett val, men det är för den delen inte ett enkelt val. Det kräver beslutsamhet och energi. Man får boosta sig själv med positiva tankar. Aktivt fokusera på det som är gott och bra i livet. Det man har att vara tacksam över. För det finns alltid något att vara tacksam för och oavsett hur mycket det finns i glaset så kan man se det som halvfullt eller halvtomt. Kruxet är bara att det krävs energi för att orka välja positiva tankar och känna tacksamhet. Hjärntrötthet är förödande i sammanhanget. Då tar den mentala energi ofta slut och alla mina goda föresatser om att tänka positivt rinner ut som en pöl på golvet och jag har inget som ”håller ihop mig”. Då gör plötsligt Pastor Ågren entré på scenen. Han påminner mig om hur orättvist det är att jag är sjuk och funktionsnedsatt. Han påpekar att jag är ful, sned och defekt. Han frågar vad det är för mening med mitt liv egentligen? Varför ska du kämpa och träna? Du blir ju ändå aldrig frisk igen. Se på dig. Vilken mupp du är. Du har nästan alltid ont någonstans och så är du jämt trött. Vad är det för liv, egentligen? Min sköld mot Pastorn är att vila, aktivt, innan den mentala energin är slut. Fokusera på andningen i några minuter och bara observera det om pågår i mitt sinne och i min kropp. Humor är också ett effektivt vapen som jag tidigare har beskrivit. Pastorn ser faktiskt ganska lustig ut när han ”lommar” iväg i sin svarta kåpa med hasande fötter. Han mummlar: ” Jaha, då får jag väl hänga i kloakerna ett tag till då”. Stackars pastorn. Han behöver nog en coach. När den mentala energin är påfylld orkar jag plötsligt välja ljusa tankar som för mig dit jag vill vara. För det är ju så att genom våra tankar skapar vi världen. Ett annat verktyg som jag ska beskriva mer en annan dag är vikten av att ha en målbild. En klarhet och tydlighet över var man är på väg eller var man vill vara. Just nu har jag en affirmation som de flesta kan använda. Jag läser den flera gånger varje dag. Den är på engelska: ” I am whole, perfect, strong, powerful, loving, harmonious and happy”. Läs den, säg den, sjung den, skriv ned den. Ett annat av mina favorituttryck som faktiskt fungerar är: ”Fake it til you make it”. Vi är survivors och tillsammans är vi starka! Forza!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela