strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Hjärntrötthet

Publicerad 2016-12-14 11:04:09 i Allmänt,

Igår delade jag en artikel, på fb, om en föreläsning som forskaren Lars Rönnbäck höll i lördags på temat hjärntrötthet.
Jag vill gärna öka förståelsen för denna s.k. "dolda funktionsnedsättning", som jag lider av efter min stroke. Utmattningen syns inte på utsidan och ofta ler jag och är positiv (försöker iallafall), men i natt sov jag inte. Hjärnan var för trött för att somna. Det krävs nämligen energi av hjärnan för att kunna somna och Pastor Ågren var på en av sina visiter. Han satt på sängkanten och dinglade med benen, kliade sig i skägget och skrockade: " Jaha lilla vän, hur har du tänkt dig att ditt liv ska bli då?" Har du verkligen rätt att vara här? Borde du inte ha dött istället? Jag vet att detta beror på att min hjärna har utsatts för, för många intryck. Intryck som den inte har hunnit med att bearbeta/processa. Jag åkte kommunalt igår till en middag på restaurang. Det kan räcka för att min hjärna ska bli överbelastad. Då kommer Pastorn på besök och det är omöjligt att somna. Jag har insomningstabletter men av rädsla att bli beroende så försöker jag att avstå ifrån dem. Med hjärntröttheten kommer också ångesten. Ångest är nämligen ett annat resultat av hjärntrötthet. Insomningsproblem ett annat. Koncentrationsproblem är ytterligare en konsekvens. Många som lider av hjärntrötthet klarar tex inte av att läsa en bok. Det gör jag numera, men min hjärntrötthet tar sig andra uttryck. Det är inte alla som drabbas av hjärntrötthet efter stroke, eller annan hjärnskada. Ca 30% av de som har drabbats av stroke får bestående hjärntrötthet. Det är en förrädisk konsekvens. Eftersom det inte syns på utsidan så glömmer man lätt bort den. Jag glömmer själv bort den men blir snabbt påmind. Min energireserv är numera tömd. Detta efter att ha kört på fälgarna i flera år. Jag blir fullkomligt utmattad av de enklaste saker som att gå upp och klä på mig och laga frukost. Sedan är det dags att vila igen. Inte superkul att leva med de förutsättningarna. Det andra som gör hjärntröttheten så förrädisk är att den varierar över tid. Ena dagen kan jag vara precis som ”vem som helst” för att nästa dag knappt komma ur sängen. Det går inte. Det kokar i huvudet, jag får yrsel och mår illa. Det ser väldigt olika ut men hjärntrötthet orsakar ett enormt lidande för oss som drabbas. Jag vill genom att berätta om hur det är för mig öka förståelsen för oss som har drabbats av detta. Jag har tex bidragit genom att föreläsa för beslutsfattarna inom Landstinget i Stockholm och fick feedbacken: ”Detta var en riktig ögonöppnare”. Min förhoppning är att öka förståelsen för denna dolda funktionsnedsättning som det ännu idag inte finns något bot för. Mindfulness och ett lägre tempo är de enda verksamma behandlingsmetoderna idag. Jag ska jobba mer aktivt på min Skalman delpersonlighet och ha medkänsla med mig själv och min trasiga hjärna. Kanske kan jag genom att berätta hjälpa någon annan. Då blir min stroke plötsligt meningsfull och jag får KASAM. Känsla av sammanhang och mening. Det är ju det som är meningen med livet. Att leva ett meningsfullt liv . Till alla survivors därute <3! Tillsammans är vi starka.

Kommentarer

Postat av: Anne-Marie Edgar

Publicerad 2016-12-14 19:04:45

Jättebra allting,känner igen mig,har haft 2 stroks och har dessutom M.Crohns op.5ggr med allt vad det innebär bland annat nära till Toa.Jag försöker att leva optimistiskt och rör på mig när inte hjärntröttheten slår till.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela