strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Selfcompassion och mindfulness

Publicerad 2016-08-23 21:48:00 i Allmänt,

Idag var jag på en lunchföreläsning tillsammans med min mamma. Föreläsningen skulle handla om strategier och verktyg för att hantera stress och oro. Den hölls av en KBT-terapeut på Ekebyhovs slott på Ekerö. Föreläsningen visade sig handla om mindfulness. Jag är själv utbildad mindfulnessinstruktör och brukar hålla kurser och föreläsningar på temat. Först så tänkte jag : ”Suck det här kan jag redan”, men det är alltid intressant och lärorikt att höra andra berätta, ur sitt perspektiv så jag gick därifrån något klokare och något rikare. Det som fastnade hos mig i hennes föredrag var framförallt vikten av selfcompassion. Vikten av att ta hand om sig själv på bästa sätt, och att ha medkänsla och förståelse för sig själv. Att inte ”slå på sig själv” och eller döma sig själv. Att acceptera sig själv fullt ut. Att kunna möta svårigheter utan onödigt lidande och acceptera livet som det är. Samt om vikten att ha selfcompassion. Finns inget riktigt bra svenskt ord….. För att kunna hjälpa och ge kärlek och omtanke till andra måste du först ge det till dig själv. Jämför med skylten under syrgasmaskerna på flygplan. "Hjälp dig själv innan du hjälper en medpassagerare. Man har föga användning av en person som själv är avsvimmad pga syrebrist. Jämför detta med t.ex ett barns upplevelse av en stressad/pressad förälder. Föreläsaren refererade till nyligen genomförd forskning ifrån Harvard University där man på nytt har lyckats fastställa kopplingen mellan kropp, tanke och känsla. Att de tre hänger ihop och påverkar varandra. Om du ändrar i en komponent: Tex tanken så hänger kropp och känslor med. Likaså kan du ändra kroppsligt beteende och därmed påverka tankar och känslor. Man har nyligen gjort en ny forskningsstudie för att testa kroppsligt beteendes påverkan på tankar och känslor/på hur vi uppfattar vår verklighet. Detta gjordes genom att en grupp människor fick läsa en text i ett rum. I ett annat rum fick en annan grupp läsa exakt samma text men den gruppen hade en penna på tvären( horisontellt i munnen, vilket gjorde att det hade ett ansiktsuttryck som liknande ett skratt eller ett stort leende. Efteråt testade man hur de olika grupperna hade uppfattat/tolkat texten. Penngruppen hade en klart mer positiv bild av textinnehållet än kontrollgruppen. Testa själva. Jag lovar det fungerar. Stoppa i en penna mellan läpparna, långt bak , horisontellt, i munnen och ha den där i ca 45 sekunder. Du kommer att känna dig gladare. Om inte annat för att du känner dig så ofantligt fånig ;). Det som sker är att nervcellerna i ditt ansikte skickar signaler till din hjärna att du är glad. ”Titta, jag ler då är jag glad. Hjärnan börjar genast leta efter anledningar till denna glädje och till sist så hittar den något. Andra viktiga budskap som hon framförde var vikten av att vara snäll emot sig själv, samt hur det enorma informationsflödet vi lever i idag påverkar oss och våra hjärnor. Hur kortisolet i våra kroppar ofta är väldigt högt pga den informationsstress vi lever i. Motion, att svettas, och sömn normaliserar kortisolnivåerna men om man inte sover ordentligt så vaknar man med högre kortisol i blodet än när man gick och lade sig och det blir en ond spiral. Dessutom så är vårt eviga multitaskande en stor orsak till stress och faktiskt ineffektivitet. Vi är inte närvarande i det vi gör. Vi smakar inte på maten. Vi doftar inte på blommorna, vi lyssnar inte ordentligt. Vi tittar inte. Vi använder inte våra sinnen fullt ut. Vi har inte tid. Vi är inte nyfikna. Det känns som en relativt dyster situation. Våra hjärnor har inte hunnit anpassa sig efter den verklighet vi lever i. Men det finns hopp. Mindfulness är på stark framåtmarch. Det publiceras dagligen nya forskningsartiklar som bekräftar mindfulness positiva verkan på våra hjärnor. Se tex Mindfulnesscenters hemsida. Mindfulness har inget med religion att göra. Även om jag kan tänka att det finns inslag av mindfulness i många religioner. Mindfulness är forskningsbaserat. I Engelska skolor har man infört Mindfulness på schemat och Engelska skolbarn har utöver förbättrad hälsa fått bättre skolresultat. Kanske hakar Sverige på. Det känns lite dystert men vi kan själva välja vilken framtid vi vill ha. Vad kan du själv göra? Andas, stanna upp, bli medveten om vad som pågår i ditt sinne utan att döma. Andas, förankra dig själv i din kropp. Och om du dömer lägg märke till det och förlåt dig själv och välj sedan en annan tanke, och framförallt var snäll emot dig själv. Behandla dig själv som om du vore din absolut bästa vän. Visa dig själv kärlek och omtanke. Massera dig själv. Stryk dig själv över kinden. Säg snälla saker till dig själv. Visa dig själv den kärlek och omtanke du ger till dina barn eller till din absolut bästa vän. Jag tänker att vi som lever med strokeskadade hjärnor har extra stort behov av att både vara snälla och förstående mot oss själva, men också av att sortera/hantera det enorma informationsflöde vi lever i. Sorteringsfunktionen på vår hårddisk är kanske inte längre den bästa........... Var snäll emot dig själv<3! Idag/ imorgon ( det är kväll när jag skriver) är första dagen på resten av ditt liv. Andetag för andetag här och nu. Kärlek och medkänsla till alla stroke-survivors!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela