strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

När pastor Ågren kommer på oväntat/ovälkommet besök

Publicerad 2016-08-12 16:14:05 i Allmänt,

Igår åkte offerkoftan på och Pastor Ågren knackade mig ideligen på axeln. Livet var tufft för Anneli. Jag åkte iväg för att träffa en nära vän och fika. Pastor Ågrens nuna dök ideligen upp i backspegeln på bilen. Han frågade om jag hade “koll på läget?” “Du har inte glömt någonting?” undrade han. Fast inte på ett vänligt sätt, utan mer på ett uppfordrande: Du ska inte tro att du är någonting sätt. Han ville få mig attoroa mig för något och han brukar oftast lyckas. Jag blev mäkta irriterad över hans existens. Speciellt nu när jag skulle göra något trevligt. Jag ville att han skulle försvinna. Det speciella med Pastor Ågren är att när man önskar att han ska försvinna, så förökar han sig. Han blir fler och fler ju mer jag kämpar emot. Till slut är hela bilen full av pastorer och jag kan inte andas. Då är paniken inte långt borta. Ångest!!!!!! Svårt att andas, svettas, hjärklappning mm mm. Jag har lärt mig ett trick, en strategi, för att hantera pastorn. Den går helt enkelt ut på att se honom. Bekräfta hans existens, men sedan inte ägna honom någon vidare uppmärksamhet. Då brukar han “lomma iväg” och försvinna ut i periferin. Det funkar att helt sonika konstatera: “Jaha, där sitter du?”. Det kan du ju göra. Jag tänker inte fästa någon uppmärksamhet vid dig. Det är inte plättlätt och ibland dyker han upp flera gånger efter varandra. Då är det är bara att vara tålmodig och upprepa stegen om och om igen. Igår satt Pastorn i baksätet på min bil och flinade, lömskt. Jag följde min strategi men han dök upp gång på gång i baksätet. Till sist utbrister jag: Men va f-n? Högt för mig själv i bilen. Jag slår på radion och vet ni vad de spelar? :“ Don’t worry. Be happy” med Bobby Mcferrin. Here’s a little song I wrote. you might want to sing it note for note don’t worry, be happy In every life we have some trouble when you worry you make it doubble don’t worry be happy Don' worry be happy now ohhh, ohh ohhoohoo ......osv osv Ain’t got no cash, aign’t got no style Ain’t got no gal to make you smile But don’t worry, be happy…….. Be happy now……… …Ohhhh ohh. ohh.... osvosv…. Don’t worry It will soon pass, whatever it is Don’t worry be happy Look at me I’m happy When you worry, call me I’ll make you happy Ohh ohh oh ...Don't worry. Be happy Tänker att vi alla skulle behöva en Bobby Mc ferrin att ringa lite då och då, eller så får man vara sin egen Bobby. Musik kan ju verkligen hjälpa/bota. Idag kunde jag konstatera att jag glömde min dator på kansliet efter styrelsemötet i Strokeföreningen igår kväll. Först blev jag rädd ( det är läskigt att inte ha koll), ledsen och arg. “Varför ska jag vara så j-la förvirrad? morrade jag. Då dök Bobby upp och jag gnolade en stund och kom på att jag har en extradator i skåpet på övervåningen :). Nu ska jag gnola vidare tillsammans med Bobby resten av helgen. Till alla survivors därute <3! Tillsammans är vi starka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela