strokesurvivor.blogg.se

Hej! Jag heter Anneli och jag är född 1971. 2003 drabbades jag av en massiv stroke. I den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter efter att ha drabbats av en stroke mitt i livet. Jag delar med mig av de verktyg som jag använde mig av för att åstadkomma det som enligt läkarkåren är ett mirakel. Jag delar med mig av träningstips, både mentala och fysiska. Jag kommer också att skriva om de svårigheter som man ofta möter när man lever med en trasig hjärna. Jag kommer framförallt att ta upp s.k dolda funktionshinder. Min förhoppning är att inspirera människor och öka förståelsen för oss som har drabbats av stroke mitt i livet. Om jag genom att dela med mig av min historia kan hjälpa någon annan så blir min stroke plötsligt meningsfull. Scrolla ned till mitt första inlägg för att ta del av min historia/bakgrund. Hjälp mig att sprida information om denna folksjukdom som drabbar någon var 20 minut. Stroke är en av de främsta orsakerna till funktionsnedsättning och död i Sverige idag och 20% av de som drabbas är i arbetsför ålder. Vill du stödja mig och min mission så gå gärna med i STROKE riksförbundet. Där arbetar jag aktivt för visionen: " Ett värdigt liv efter stroke". Tillsammans är vi starka!

Meditation - Igen! Det tål att upprepas :)!

Publicerad 2016-08-07 18:47:00 i Allmänt,

Meditation är ett av de bästa verktyg som jag har hittat, mot den energiförlust och känsla av depression som hjärntrötthet ofta orsakar. Hjärnan behöver vila eftersom "sorteringssystemet" ofta blir skadat efter en stroke och intryck blir jobbiga, ibland omöjliga att hantera. Meditation är här en fantastisk medicin. Om man inte är van att meditera kan det vara svårt att fokusera till en början. .Därför rekommenderar jag att man startar med att lyssna på en guidad meditation. Det finns flera bra på tex Spotify. En av mina absoluta favoriter är: “Watching the mind.” med Anando. Den är ca 40 minuter lång och ger en känslomässig, tankemässig och kroppslig avslappning. Det finns såklart kortare varianter att börja med, om man vill. När man har gjort guidade meditationer under en period kan man ofta guida sig själv. Jag kan tex “speedmeditera” vid ett rödlyse när jag är ute och kör bil. Eller när jag egentligen är upptagen ned något annat, genom att bara fokusera på min andning, men det kräver förstås lite träning men sedan är det ett oerhört värdefullt och enkelt verktyg. ,När man är ovan meditatör är det bästa att stänga ögonen, vara i tystnad och ligga ned på ett skönt underlag så att även kroppen kan slappna av. Det går naturligtvis bra att meditera sittandes, stående eller tom gående. Man får prova dig fram. Jag föredrar att ligga ned med slutna ögon. Varje gång jag lyssnar på “Watching the mind, med Anando och följer instruktionerna så frågar jag mig efteråt varför jag inte gör den oftare? Jag mår ju så mycket bättre. Att kombinera meditation med någon form av andningsövning är också bra. På så vis kan man rena kroppen på skräp/ dålig energi som har lagrats i systemet. Med korrekt och djup andning gör vi os inte bara av med slaggprodukter, utan vi syresätter även kroppen och de inre organen. Det finns de som hävdar att det går andas sig vacker och rynkfri. Jag jobbar på det och ber om att gå återkomma angående resultatet. Faktum är att många av oss andas för ytligt. När vi är stressade så andas vi lätt ytligt och då syresätter vi inte kroppen optimalt Första månaderna efter min stroke, så lät jag lite som PW Herman eller Birgit Nilsson operasångerskan, när jag pratade. Så spänd var jag i nacke/skulderparti. Det tog månader innan min röst lät någorlunda normal igen. Min son William som var tre år när jag blev sjuk började storgråta första gången jag skulle sjunga för honom efter min stroke. Det lät fruktansvärt!!!!!! Jag fick hjälp av en logoped och rösten blev till sist relativt normal….. Jag hade otroligt mycket stress lagrad i kroppen efteråt. Inte konstigt, men väldigt jobbigt. Rädsla, sorg och ilska hade liksom “satt sig” i kroppen och det tog år av mental och fysik träning att bli av med dem. Jag har gråtit. Sparkat på småstenar, andats och joggat och svettats för att bli av med det. Idag är meditation ett av de viktigaste verktygen jag har min verktygslåda. Det gäller bara att “säga åt sig själv på skarpen”, som Pippi säger så att det blir gjort. Det är med mental träning som med fysisk. Den bästa är den som blir av och det går att träna sin mentala muskel. Meditera mer! Forza till alla survivors däreute! Tillsammans är vi starka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela